Wyjazdy turystyczne z perspektywy kierowcy autokaru

Wyjazdy turystyczne z perspektywy kierowcy autokaru

Kierowca autokaru w pasażerskim transporcie międzynarodowym jak to pięknie brzmi, bo to praca inna….. bardzo dumna.

Można śmiało stwierdzić, że „Białe koszule” są ambasadorami na drogach Europy, reprezentują „Nas” wszystkich i przede wszystkim swoją firmę, widzą wiele ciekawych miejsc, ale oprócz tego wszystkiego podczas swojej pracy mają wiele przykrych sytuacji i doświadczeń.
Dziś już powoli odbiega się od nazwy kierowca, dziś są oni odbierani przez pasażerów, czy ludzi, którzy obserwują, jako „operatorzy autokarów turystycznych”, ta nazwa często jest spotykana i obowiązuje już w krajach Europy Zachodniej – dlaczego?…
Otóż obecnie wielu z kierowców, posiada tak wiele kursów, szkoleń, czy też dodatkowych dokumentów, że zamienia się w operatora. Często też do pracy trafiają ludzie z wyższym wykształceniem, co procentuje w obsłudze grup turystycznych i komunikacji z przewożonymi pasażerami.
Praca w transporcie międzynarodowym osób przewidziana jest zdecydowanie doświadczonym kierowcom, którzy powinni stanowić tak zwaną elitę w swojej grupie zawodowej. Osoba bez doświadczenia w tej dziedzinie często może sobie po prostu nie poradzić, z uwagi na ogrom różnorodnych sytuacji i problemów, z którymi podczas każdego pojedynczego wyjazdu i trasy kierowca się spotyka. Pisząc o tej grupie kierowców, nie możemy mówić, że to zamknięte grono, do którego w żaden sposób nie możemy dołączyć. Osoba, która miała w swojej karierze zawodowej styczność z autobusami w ruchu krajowym nie powinna mieć problemów, aby poradzić z nową specyfiką pracy w turystyce międzynarodowej. Coraz częściej spotykamy się z sytuacją, iż do firmy transportowej wykonującej przejazdy turystyczne na terenie Unii Europejskiej trafiają prawdziwi pasjonaci tego zawodu, często bez dużego doświadczenia którzy jadąc nawet po raz pierwszy w nowe miejsce za granicę odnajdują się w nowej sytuacji bardzo szybko i uczą się wszelkich napotkanych nowości. Wykazując tym samym upór w dążeniu do celu, chęć poradzenia z wyzwaniem, które staje na ich drodze.
Każdy kierowca wykonujący zlecenia turystyczne poza granicami swojego kraju powinien wykazywać się znajomością podstawowych przepisów ruchu drogowego wszystkich państw przez, które będzie dane mu przejeżdżać podczas realizacji programu danej wycieczki. Jest to niezwykle ważne, ponieważ każde najmniejsze bagatelizowanie, czy też niewiedza skutkuje wysokimi mandatami, które często kierowcy pokrywają z własnej kieszeni. Jako sztandarowy przykład możemy tu podać Węgry, gdzie po autostradach autokar nie może poruszać się z prędkością 100 km/h tak jak w Niemczech, a jedynie 80 km/h. Takich różnego rodzaju niuansów jest bardzo dużo prowadząc ten środek transportu po Europie.
Oprócz tego należy umieć weryfikować wszelkie niezbędne dokumenty potrzebne do realizacji danego wyjazdu turystycznego. Gdyby tego było mało należy posiadać wiedzę do tego, jaką opłatę drogową należy uiścić przed wjechaniem na terytorium danego kraju, a każde najmniejsze niedopatrzenie skutkuje wysokimi sankcjami.
Mile widzianą umiejętnością jest znajomość posługiwania się chociaż jednym językiem obcym, co bardzo pomaga podczas różnego rodzaju napotykanych problemów. Często trzeba dopytać się o dojazd do parkingu, gdzie kierowca jest zdany sam na siebie, ponieważ pilot w tym czasie przybywa z grupą.
Osoba pracująca w tym charakterze, powinna wykazywać się kreatywnością, samodzielnością, a także umiejętnością planowania i konsultowania trasy przejazdu z pilotem odpowiedzialnym za grupę. Pomylenie dróg, zjazdu, bądź też numeru autostrad, może skutkować niezrealizowaniem programu, czy też opóźnieniem, które często ciężko nadrobić, a w najgorszym przypadku przekroczeniem norm czasowych nałożonych na kierowców, za które później odpowiada kierowca autokaru w przypadku służb kontrolujących nieprawidłowości związane z tachografem i czasem pracy. A więc ciągła koncentracja oraz znajomość topografii Europy i głównych szlaków międzynarodowych jest tu nieodzownym atutem.
Dużym minusem pracy w tym charakterze jest fakt, iż osoba planująca zatrudnienie w firmie realizującej zlecenia w tej specyfice transportu, musi liczyć się z tym, że w okresie wzmożonego ruchu turystycznego, a więc od kwietnia do października często przebywa się poza domem. Warto to przewidzieć, planując podjąć pracę w firmie realizującej przewozy w tym charakterze.
Podsumowując nasz felieton możemy śmiało stwierdzić, iż prawdziwy kierowca autokaru to tak jak ksiądz, po prostu często musi mieć do tego powołanie. I chyba jeszcze ważniejsze, jeżeli praca – jazda autokarem jest hobby, a hobby jest pracą, to wtedy pracodawca ma 100% satysfakcji i zadowolenia z takiego pracownika. To skarb dla firmy.
Często w branży autokarowej znany jest przypadek, gdy podanie o pracę napisał człowiek, który chciałby pracować w tej firmie bo jak widzi z chodnika te piękne nowoczesne autokary, kierowców elegancko ubranych to go zazdrość bierze i też bardzo by chciał w takim miejscu podjąć pracę. Cóż dostał szansę i go przyjęli…..

Po miesiącu jednak wrócił na chodnik.

Dlaczego?

Sam zrezygnował. Bo to nie tylko ładna biała koszula, krawat z błyszczącymi przypinkami, spodnie na kant i wynagrodzenie, ale często: nieprzespane noce, mycie autokaru, sprzątanie, dbanie o estetykę powierzonego kierowcy sprzętu, czy też toaletę pokładową. Kierowca autokaru to taki po części: dyrektor, księgowy, skarbnik, psycholog, powiernik, czasami mechanik, sprzątaczka oraz dusza do towarzystwa. Jak kandydat do pracy ma wszystkie te cechy to można powiedzieć, że to prawdziwy kierowca autokaru turystycznego. Niestety takich osób jest coraz mniej.

Jednak my jesteśmy bardzo dumni, że w szeregach firmy IBATUR mamy wielu takich prawdziwych kierowców, typowych pasjonatów podróży.

Nasi kierowcy przechodzą regularne szkolenia z czasu pracy i obsługi klienta. Ponadto każdy z nich przypisany jest zawsze do swojego autokaru, w którym czuje się jak ryba w wodzie, przez co nic mu nie jest obce. Autokary IBATURU zawsze prowadzone są przez wymaganą przepisami liczbę zawodowych kierowców tak, aby każdy wyjazd przebiegał przede wszystkim bezpiecznie i sprawnie. Osoby odpowiedzialne za planowanie, zawsze czuwają nad odpowiednim doborem załóg i autokaru w zależności do typu zlecania i rodzaju grupy, którą przychodzi nam obsłużyć. Każdego roku IBATUR zmienia się i rozwija, co umożliwia nam dokładną selekcję oraz wysoki poziom obsługi klientów, których przewożą nasi wspaniali kierowcy.

Kontakt

Masz pytania odnośnie oferty? Chętnie udzielimy Ci wszelkich informacji. Zadzwoń lub napisz do nas!

Najnowsze artykuły

keyboard_arrow_up